I system PRIO (detta ofta kritiserade system), finns en funktion som väldigt få kommer i kontakt med, eller tänker på ens finns. Samtidigt är det en viktig funktion för att kunna följa upp hur materiel och verksamheten fungerar. Det är lätt att kritisera FMV för undermåliga inköp, eller Försvarsmakten generellt för utrustning som inte håller måttet. Samtidigt är det svårt för en inköpare att utvärdera och utveckla om det inte finns någon feedback att utgå ifrån. Tystnaden blir att tolka som att allting är bra. Jag har själv upplevt en situation där ansvarig på FMV levde i tron att allting var kanon med “produkten” i fråga, medans förbandet var i upplösningstillstånd för hur dåligt saker och ting funkade. Det visade sig att den avvikelserapportering som FMV förväntade sig, inte hade trängt ut på förbandet och så leddes uteblev rapporteringen. När rapporteringen sen kom igång börjades fel och brister att åtgärdas på löpande band och materielen i fråga blev avsevärt bättre.

Avvikelserapporteringen syftar till att identifiera brister, tillbud (ex skador) eller liknande som skulle kunna leda till tillbud, alltså händelser som gör att verksamheten inte kan genomföras som den är planerad. Inledningsvis har fokus legat mest på säkerhetsaspekten, händelser eller felaktig utrustning som lett, eller riskerat att leda till skador på personer. Detta har senare utökats till att även innefatta bristfällig materiel som inte fungerar som den är tänkt. Enkelt beskrivet fyller användaren i ett formulär, om den som anmäler inte väljer en särskild handläggare kommer rapporten att gå till närmsta chef som då blir handläggare. Det går att anmäla anonymt i systemet om du är orolig för det du skriver i rapporten ska påverka din situation negativt. Rapporten sparas i systemet och kan användas för att generera statistik över exempelvis skador, eller materiel som behövs ses över. De här avvikelserna är öppna för alla att se, du kan själva logga in i prio, klicka på avvikelserapportering och söka bland alla rapporter som kommit in. Inför skrivandet av det här inlägget gjorde jag en snabb koll på de 100 senaste rapporterna, och noterade att ett visst förband hade varit aktiva i att avvikelserapportera den nuvarande hjälmen kopplat till deras verksamhet.

När jag läste igenom kommentarerna som brukarna hade fyllt i noterade jag ett par saker som kan vara värda att lyfta för att undvika att din avvikelserapport klassas som “gnäll”.

  • Var konstruktiv. Sätt dig inte och skriv i ren affekt, utan ta två andetag och förklara varför materielen inte fungerar ihop med verksamheten.
  • Var detaljerad. Skriv med eventuella åtgärder du vidtagit för att undvika problemet, samt om problemet kvarstår trots åtgärder.
  • Tänk till på det du skriver. Begränsningar i förmåga till följd av bristfällig materiel är högintressant för en motståndare, och så leddes inte något som bör skrivas in i ett “öppet” system.
  • Anmäl inte bara begränsningar, anmäl även möjliga lösningar om du har sådana.

Avslutningsvis, skriv på allt möjligt. Även om det inte åtgärdas där och då kommer det finnas en spårbarhet för framtiden. Plastmagasin, kalsonger, bilbälten, felaktiga skrivare. Allt ryms inom avvikelserapporteringens sfär.