Din EOBUSARE i gryningen

Vad vet vi om den nya flygstridsuniformen?

Inlägget har uppdaterats efter publicering.

Under 2017 annonserade Försvarets materielverk (FMV) att de påbörjat leverans av en ny flygstridsuniform. Totalt levererades 2 900 uniformer till FMV i såväl grön som beige uppsättning. Tanken var att uniformen skulle fungera för såväl tekniker som flygande personal, och därmed kunna fungera som ersättare till nuvarande 90H. En nyhet var även att flamskyddet var i fibrerna samt att materialet var lättare än i övriga uniformer. Det var således mycket som talade för införandet av uniformen. Men någonting hände på vägen och några månader senare annonserades en ny upphandling av ett komplett uniformssystem som även benämndes som flygstridsuniform. Det systemet skulle vara komplett med såväl stridsskjorta som byxor och skalplagg, samt en “överlevnadsstridsväst”.

Så i dagarna kom det bilder på det nya systemet i samband med ett nyhetsreportage om Försvarsmaktens stöd till sjukvården. Det här inlägget syftar således till att kortfattat titta på vad dessa bilder säger oss, och vad vi vet sen innan.

Vad vi vet sen tidigare är att det polsk/kinesiska företaget Unifeq vunnit upphandlingen och kommer förse Försvarsmakten med en komplett uniform samt väst. Unifeq har sedan tidigare florerat i samband med upphandlingen kring NCU. Det skapar även frågeställningen om vi kan hitta likheter mellan flygstridsuniformen och NCU.

Flygstridsskjorta

Armficka med lock samt “riggers”-bälte. Foto: SVT

Flygstridsskjortan har stora likheter med Snigels stridsskjorta -18. Däremot finns ett par punkter den skiljer sig på. Den har fickor på handleden, såväl vänster som höger. Den modellen visas bland Snigels produktbilder på deras hemsida, men är som sagt inte den modellen som säljs i beige kulör.

Armficka med dragkedja. Foto: SVT

I övrigt ser det ut att vara samma typ av dragkedjor, krage och storlek på armfickorna på ovanärmarna. Med en ytterligare skillnad, en extra ficka med lock utanpå höger arm. I kravspecifikationen ingick även att bäraren ska kunna stoppa in extra armbågsskydd.

Höger armficka. Foto: Kristoffer Olofsson/Försvarsmakten

Flygstridsuniformsbyxa

Uniformsbyxa med knäskydd. Foto: SVT

Vad vi ser på byxorna är att de har breda byxhällor, vilket ser ut att fungera väl ihop med riggersbälte (se första bilden), vilket även kan antas vara bältet som ingår i uniformen då kravet var ett brett (50mm) bälte med hållbart fäste. Bältet har likheter med Snigels riggersbälte -10. Vidare ser vi att byxorna är försedda med en rad fickor på benen, såväl på sidan som frampå. Där majoriteten av fickorna ser ut att vara försedda med dragkedja, inklusive vid benslutet. Byxorna är även försedda med de numera klassiska knäskydden från Crye, vilket följer kraven på att brukaren ska kunna ta av och på knäskydd. Det blir intressant att följa hur dessa knäskydd tas emot av brukarna.

Baksida uniform. Foto: SVT

Avslutningsvis

Det vi inte ser på klippet eller bilderna på facebook är skalplagget, soft shell-jackan eller den tilltänkta västen. Västen som bland annat ska kunna bära ballistiska plattor från nivå III och uppåt, skvallrar om att det kan bli en typ av “plate carrier” med flytförmåga.

Skalplaggets byxor ska även de levereras med ett byxbälte, frågan är således om det är samma bältesmodell till bägge byxorna eller om det tillkommer ytterligare ett byxbälte.

Spontant verkar Flygvapnet vara inne på ett spår som bättre matchar hur moderna uniformer är utformade. Det återstår att se när systemet kommer ut i organisationen, och om även den kommer träffas av vissas önskan om ett mönsterskyddat kamouflage eller ej. Systemet har likheter med vissa detaljer som figurerar i NCU-systemet, samtidigt är det en separat upphandling med egna krav vilket gör produkterna skiljer sig från de som erbjuds i upphandlingen kring NCU.

Uppdatering 200426: Flera källor har bekräftat att provkollektionen (och dess ingående delar) levereras av Snigel. Såväl överdragsjacka som byxor har öppningar som möjliggör åtkomst av fickor på plaggen under. Under testperioden kommer åsikter att inhämtas från personalen vilket mycket väl kan innebära att slutprodukten ser annorlunda ut. Leveransen är planerad till 2021.

Föregående

Ta ut tiden i rätt ände – läs handböcker

Nästa

Åtgärder för personlig säkerhet på internet

2 kommentarer

  1. abryngemark@icloud.com'

    Adam

    Vad är det för divisionsmärke med hästen och CCXVI?

  2. niklaskarlson@gmail.com'

    Niklas

    CCXVI = 216, dvs en ‘Tekniker i flygtjänst, TIF’ tjänstgörande vid 216:e Flygunderhållskompaniet. Hästen rids av Folke Filbyter. En historisk figur från Östergötland som sägs ha kastrerat hästar med bara tänderna. Fölbitare, i moderna ordalag.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén