Din EOBUSARE i gryningen

Containerbranden som är vårt nästa eldhandvapen

Uppdatering 230413 – Gällande ak4 och var dessa ska komma ifrån har arméförvaltare Felldén förtydligat att dessa inte kommer hämtas ifrån Hemvärnet utan det finns en tillräcklig mängd sparad. Se tweet längre ner.

Nedanstående animation får sammanfatta hur jag uppfattar den pågående processen, eller rättare sagt processerna, vad gäller nästa eldhandvapenfamilj.

Att Försvarsmakten har varit i behov av nya automatkarbiner har länge varit känt. Redan 2012 publicerade Försvarsmakten behovet av att ersätta vapengarderoben. Sedan projekt “AK6” drog igång på allvar har ryktena florerat friskt kring vad nästa automatkarbin blir i form av kaliber och tillverkare. Allt eftersom åren gått har det blivit tydligt att det finns flera rör som arbetar parallellt med sina egna agendor om vad som är den rätta vägen framåt. Det fanns pensionerade generaler som konsultade för tjeckiska företag som därutöver annonserade friskt i svensk facktidskrift. Det fanns en tydlig politisk vilja om att fördjupa samarbetet med vår granne i öst. Och så har det ovanpå detta funnits en falang som aktivt arbetat för att införa en större kaliber på vaga grunder. I allt det här ska sen FMV skrivit såväl allehanda avtal som genomfört tester med automatkarbiner. Så det var med viss förvåning jag, och säkert några till, mottog nyheten om att nästa eldhandvapensfamilj skulle köpas in från finska Sako samtidigt som att man skulle lägga större delen av 2023 på att testa vapnet man valt. En något bakvänd process med tanke på att testerna då helt enkelt inte får misslyckas för då skjuts hela tidsplanen i sank.

Så det var kanske inte med en enorm förvåning jag har nåtts av att allting inte är så färdigt som FMV och Försvarsmakten påstått i sina respektive nyheter om nästa eldhandvapensgarderob.

Det som nu nått ut i myndigheten är att det ska införskaffas så kallade “gapfillers” medan Sako-projektet fortgår med sina tester och, förhoppningsvis, införande enligt plan. Det som ska införas är en gapfiller för självskyddsvapnet som köps direkt från marknaden, det vill säga en färdig lösning. Och helt plötsligt blir ryktet om en MCX Rattler levande igen, framförallt blir det logiskt varför vissa är så pass övertygade om att det vapnet kommer att införas. Om du inte riktigt hänger med på vad jag menar så ska jag sammanfatta det innan jag går vidare; hela processen med nya automatkarbiner är ett “clusterfuck” av olika viljor och beslutsrör utan någon form av samordning eller insyn av de instanser som borde rimligtvis ha insyn. För som om det inte vore tillräckligt rörigt kring SSV, nu kommer helt plötsligt en brandfackla in från höger som säger att AK 4 med ny kolv ska tilldelas de med strid som huvuduppgift. Ja du läste rätt. Det som varit ett skämt kring att Försvarsmakten återtar 90-talet fick nu ytterligare substans när det från en försvarsgrensstab kommuniceras att AK5C ska ersättas med en Ak4. Grattis hemvärnet, ni ser alltså ut att bli av med era automatkarbiner. Det är bara oklart vad som ni ska få istället.

Det sägs att om vi själva inte har en aning om vad vi gör, så kan inte heller fienden veta. Processen kring nästa automatkarbin framstår nu som ett praktexempel på en maskerovka “gone to far”. Just nu verkar flera aktörer dra i olika riktningar grundat i olika taktiska och strategiska målsättningar. Alla troligtvis motiverade av “tidens allvar” och viljan att visa framfötterna. Kanske t o m att bli “den” som drev igenom en förändring som stärkte landets försvarsförmåga i en tid av “kris”.

Min önskan är att Riksrevisionen eller någon annan form av fristående granskande instans utreder vad det är som egentligen händer och vad den här cirkusen har kostat skattebetalaren i ineffektiva processer. För att inte tala om att det måste tydliggöras var det har gått fel så att vi kan komma till rätta med problematiken inför nästa EHV-projekt. För om vi nu köper ett vapensystem med möjligheten till att uppgradera kalibern någon gång i framtiden måste vi redan nu försäkra oss om att den processen sköts bättre än vad den containerbrand som nu är ak6/24/25/whatever dagens siffra är.

Föregående

Starta ett projekt likt taktisk.se

Nästa

Försvarsmakten kommer fortsätta i inkörda spår

3 kommentarer

  1. mrservice4u@mail.com'

    Håkan

    Upphandlingen med Finland som nu bestämts verkar vara bra.
    Mina tankar sett utefter reell taktisk verklighet och den utbildning jag tillgodogöra mig ;;;
    Förband / soldater som ska i stridslinjer som i motsvarande exvis Ukraina där fienden snabbt eller sedan länge invaderat i 10’000tal & 100’000tal nyttjar bäst 5.56mm vapen då dessa
    ger 1+4 verkan
    vid stridskontakt.
    Dessa scenarier med stora truppkontakter är knappast realistiska för Sverige, och absolut inte i Södra Sverige och mellan Sverige.
    Landsätta 200’000man
    för exvis Ryssland skulle ta minst 11månader och innan dess skulle varenda trupptransportfartyg, varenda ryskt flyg behöva tas till Kaliningrad och
    St Petersburg från hela världen (Stilla havet flottan också),
    och DÄREFTER skulle det TA
    11-14MÅNADER TRUPP- & STRIDSFORDONS-TRANSPORTER.

    Det är HELT OSANNOLIKT eftersom att Sverige skulle slå ut angöringsmöjligheter, slå ut landsatta robotvapen och sänka fartyg .

    7.62mm vapen AK4 + KSP58 (& 9mm pistol mfl ) är i kompanier motverka sabotageförband , dvs på hem-mark försvarande egna anläggningar och därför slå ut fienden, inte skada fienden.

    Finns självklart 7.62mm vapen och större kaliber i båda slags stridsbehov för skarpskytte prickskytte för att slå ut viss personal, viss utrustning, men då är det utdelad personal i kompaniers plutoner i bataljoner.
    I DESSA FALL , om man nu får tycka, så ska bataljonschef i samråd med högre chef kunna välja detaljvapen för de olika “”spelade spel”” alternativ regionen regioner man sätts in i som man idag övar för kan kunna ha behov av.

  2. p.andersson.1982@gmail.com'

    Patrik

    Offentlig upphandling, lobbyismverksamhet och högre prio på kravet att verksamheten skall spara pengar istället för skydda landet på effektivast sätt. Driver man ett försvar likt man driver aktiebolag, “slimmar organisationen”, skär ner på manskap, materiel och övningstimmar… Det säger ju sig självt. Alla myndigheter måste inte drivas som företag. Vissa skall definitivt inte drivas på sånt sätt. Fast set förstås när landet-alltid-bäst-i-klassen drabbas av kollektiv naivitet vad gäller den eviga freden och ekonomerna ser en möjlighet att slakta FM-draken. Dock har du fullkomligt rätt att det skall finnas inblick i verksamheten vad gäller ekonomi, materielanskaffning och testning. Det skall dessutom tas ansvar för de beslut som fattas. Riktigt ansvar. Men det får man nog kolla i månen efter. Att parallela villhöver-processer löper för vad som borde vara en lättöverskådlig FMV-uppgift kan ju påvisa 2 problem.
    1. FMV jobbar inte tillräckligt snabbt, proaktivt och nära resten av organisationen för att ha en bra uppfattning om behov, krav etc.
    2. Organisationen som helhet och slutanvändarna i synnerhet ser för lite faktisk effekt av att FMV gör något över huvudtaget för att åtgärda brister, nyanskaffa och rulla ut utrustning anpassad för dagens behov. De tar saken i egna händer.
    Kan man klandra dem?

  3. koffelast@gmail.com'

    Kristoffer

    Min första tanke när nyheten om hela processen med SAKO och 7,62 för stridande förband kom ut var att det där borde just riksrevisionen faktiskt titta på!

    Köpa in (oprövade) vapen som man egentligen inte vill ha från början, eftersom dessa ”förhoppningsvis” går att uppgradera i framtiden. Någon gång…. Om det nu ens blir av, för det vet ingen än. Jag vet inte..

    Dessutom med motiveringen att ha samma eldhandvapen som Finland? Trots att Finland mig veterligen inte bestämt sig för nåt än?

    Tycker det hela verkar konstigt och man får intrycket av att det är ett konstlat beslut där en mindre grupp individer med stark Group Think fått sista ordet.

    Men vad vet jag.. Jag är ju bara en vanlig skattebetalare.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén