Din EOBUSARE i gryningen

Starta ett projekt likt taktisk.se

Det är ca 13 år sedan den här hemsidan startades. Sju år sedan instagram-kontot, själva navet och motorn till allt, aktiverades. Under den tiden har en hel del vatten runnit under bron, lärdomar har dragits och saker har förändrats. Således är det troligtvis högtid att redogöra för hur även du skulle kunna dra igång ett sånt här projekt och hur du håller det vid liv.

För det kritiska är oftast inte att starta något, det är att hålla det vid liv när den initiala skaparglöden har lagt sig och du behöver börja anstränga dig för att publicera nya inlägg. Framförallt är det av vikt att du kan flytta kulminationspunkten så pass långt bort att när den väl kommer (för det gör den för eller senare) har du skapat en plattform som kan självgenerera aktivitet samt engagemang.

Steg 1 – Varför gör du det här?

Som med så mycket annat i det militära, eller livet som sådant, behöver det finns ett syfte. Det behöver inte vara en välformulerad affärsidé eller storslaget på något sätt. Det kan t o m förändras över tid. Däremot behöver du veta för dig själv just idag varför du vill göra det här. Är det i hopp om att skapa något att leva på i framtiden? Är det för att du brinner för en väldigt specifik grej och vill hitta likasinnade? Är det mest en kul grej? Oavsett vad som är syftet kommer det diktera arbetsinsatsen och vad som är prioriterat.

Taktisk.se startades som en möjlighet att skriva lite om personlig utrustning och nördiga “kithacks” men blev med tiden något helt annat där resan i mångt och mycket formats av personliga intressen samt vad som varit “inne” att diskutera för tillfället. Det verkar helt enkelt varit en framgång att vara i ständig förändring och följa det som varit mest intressant där och då (oavsett om det varit av eget eller någon annans intresse).

Steg 2 – Oavsett syfte måste du tycka det är roligt

Nyckeln till att hålla ut och överleva det första kritiska året är att tycka om det som du skriver om. Vilket är något som går igen i allt vi gör. Det vi tycker är roligt tenderar vi också att bli bra på eftersom vi vill lägga ner tid och energi på det. Sociala medier och att skriva artiklar är inte på något sätt annorlunda. Har du ett personligt intresse i det du skriver om brukar det synas i hur du skriver. Du kommer troligtvis också publicera mer frekvent när du drivs av en personlig tillfredsställelse över att få visa det du kan och är intresserad av. Våga också hålla dig till just det du tycker är intressant. Brinner du för driftstöd medan alla andra mest vill prata RPAS och indirekt eld? Fortsätt prata om saker relaterat driftstöd. För eller senare kommer människor upptäcka att även det är viktigt.

Steg 3 – Innehåll först, utseende sen

Det är lätt att hamna i fällan och fokusera på att skapa en grafisk profil omgående. Problemet är att det troligtvis tar tid och energi från själva produkten, vilket är din kunskap omvandlat till ett inlägg. Går du tillbaka till 2017 och jämför de inläggen med hur taktisk.se ser ut idag kommer du antagligen inte tro att det är från samma källa. Då fanns ingen profil som ramade in innehållet. Istället har innehållet fått vara fokus för att därefter införa en grafisk profil som matchar “essänsen” av taktisk.se. Det tog ungefär 1,5 år innan logotypen skapades, och ytterligare två år till innan vissa grafiska element blev återkommande. Memes i all ära, det är oftast texterna som är det som intresserar och lockar följare.

Steg 4 – Öppen för konversation

Det här hänger ihop med det övergripande syftet. Om du skapar något för att dela med dig av dina åsikter eller kunskaper måste du samtidigt vara öppen för att konversera med dina följare. “Personlig men inte privat” är en klassisk ledstång för kommunikation. Det här kommer troligtvis lättare om konversationerna handlar om sådant du är personligt intresserad av. Glöm däremot inte bort att du är en individ och att det allt eftersom kan bli svårare att ha en personlig konversation med alla. Då skulle du troligtvis inte ha tid med annat. Men den tid du investerar i andra människor kommer de sannolikt investera tillbaka i ditt projekt.

Steg 5 – Var dig själv

Det sista och på ett sätt avgörande steget. Var dig själv och försök inte imitera andra. Du kan och ska hitta inspiration hos andra, men du ska vara dig själv i det du gör. Är du dig själv kommer det du skriver uppfattas som genuint och du kommer omedvetet bygga ett narrativ kring din plattform. När du inte lägger tid på att försöka vara någon eller något annat kommer du att spara energi till det som är viktigt. Du tar även bort risken av att uppfattas som svävande eller ombytlig i dina åsikter. Det kommer vara enklare för dina följare att förstå vem du är, var dina värderingar ligger och förhålla sig till dessa. Det skapar trovärdighet till ditt projekt. Trovärdighet som du måste förvalta och inte slänga iväg på kortsiktiga vinster (jag tänker främst på olika samarbeten eller reklamjippon).

Avslutningsvis

Det är många som genom åren försökt skapa olika plattformar för att sprida försvarsmaktsrelaterad kunskap. Ett fåtal är kvar och har tagit sig över puckeln där det är möjligt att vrida ner tempot utan att projektet självdör. Jag tror att de flesta faller på att ha för höga ambitioner från start som ytterst fokuserar på att generera följare, istället för att fokusera på det egna arbetet och sen låta allt annat komma efterhand. Enligt tillväxtverket startades ca 78 000 företag under 2021. Enligt SCB avregistreras ca 76 000 företag årligen. Samma ratio gäller troligtvis även för skapandet av “influencerkonton” på sociala medier. Det är enkelt att låta ambitionen ta överhanden initialt men betydligt svårare att hålla ambitionen vid liv ett år senare. Med det sagt hoppas jag att de här kortfattade stegen hjälper dig att dels starta ett projekt likt taktisk.se, och att hålla det vid liv under en längre tid. För det behövs både idag och i en framtid som Nato-medlem att fler försvarsmaktsanställda engagerar sig på olika sätt i utbyte av kunskap och debatt kring vad vi gör och varför. Vår förmåga att anpassa oss till de nya förutsättningar som ett Nato-medlemskap innebär kräver en betydligt mer “kognitivt offensiv” profession.

Föregående

Talangidentifiering – inte så enkelt som vi vill ge sken av

Nästa

Containerbranden som är vårt nästa eldhandvapen

1 kommentar

  1. markenfelt@gmail.com'

    Är ganska ny följare av den här bloggen men gillar den och har förhoppningsvis lärt mig en del. Håller med om att det är svårt att hålla projekt, även sådana man tycker om, vid liv. Min egen blogg somnade in för sju år sedan. Den är ett ständigt dåligt samvete vilket antagligen förklarar varför den fortsätter sova 😀

    Keep up the good work!

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén